Chief Editor 2014.06.24. 11:01

Trendek alkonya

AB0.jpgMúlt héten tartották a kortárs művészetipar legfontosabb eseményét, a bázeli vásárt. Összegyűltek a  modernizmus nagyágyúi és a feltörekvő sztárocskák, hogy egy hétig szürcsöljék a pezsgős osztrigát, fürdőzve a dollármilliókban. Mi meg a helyszínen jártunk, hogy ne maradjunk le a kortárs képzőművészet új tendenciáiról.

Megnéztük az óriásvásárt, az Art Baselt:
AB1.jpg
és a fiatal galériákat szemléző LISTE börzét:
AB2.jpg
Először is számoljunk le néhány tévhittel! Van pár hype, aminek menthetetlenül vége.

A következő trendeknek, népeknek és műfajoknak alkonyult be:

≡ Oroszok. A putyini újszovjet birodalomból a nemzetközi művészelit látványosan nem kér. Az elmúlt húsz év oligarchák által fújt buborékja rég a múlté: mintha kiradírozták volna az orosz művészetet a vásárszíntérről. (Egész bájos, hogy a svájci befektetők milyen etikus lények tudnak lenni néha, ha akarnak.)

≡ Kínaiak. Az ázsiaiaknak az Art Basel szervezői amúgy is megvették már a hongkongi vásárt pár éve. A fehér nyugati elitnek kitalált bázeli börzéken nem fárasztják a közönséget tarka-barka, kommersz kínai áruval. Jelzésértékű, hogy idén tízzel kevesebb ázsiai galériát fogadtak be az igazgatók, mint tavaly. Ugyanakkor egy-egy jól csengő keleti nevet a nyugati galériák már bemontíroztak a kínálatukba, csaliként az Ázsiából érkező gyűjtők számára. Például a menő berlini neugerriemschneider Ai Weiwei látványos, egymásba hegesztett ezüst biciklivázait (Örökké) állította ki:
ARTBASEL2014_MEG_06_088.jpg
Persze a – galériások pénzéből kivitelezett – megalomán installációkat bemutató Unlimited szekcióban akadt pár kínai, például Zhan Wang összegyűrt króm tornya, a pekingi Long March Space jóvoltából:
ARTBASEL2014_MEG_03_093.jpg
Azt viszont nem mondhatjuk, hogy az ázsiai piac – úgy ahogy van – nemkívánatos lenne Bázelben! A koreai művészek nagyon nyomulnak (például Lee Ufan), a japán háború utáni avantgárd pedig mindent elárasztott. Kazuo Shiraga hatvanas évekbeli absztrakt masszái például refrénként tértek vissza – már a művészettörténeti kánonra alapozott földszinti galériák kínálatában is! Lásd ezt az 1962-es darabot a Hauser & Wirth galériamogulnál:
1401876911.8967_115_o.jpg
(Ezzel Japán cáfolja azt a tételt is, hogy egy új művészeti boomhoz elengedhetetlen a helyi gazdaság szárnyalása. A jen nem szárnyal, az avantgárd Gutai csoport viszont igen.)

≡ Fotóprintek. Nem volt olyan régen, amikor a sokméteresre felhúzott, vaskos keretbe csomagolt, óriási, színes fotók hódítottak. Ez a műfaj – amiben mellesleg a kínaiak mindig jók voltak – mostanra erejét veszítette. Ha nem lenne pár fotós német szupersztár, például a rekorder Andreas Gursky vagy Wolfgang Tillmans, ez a szépelgő zsáner már láthatatlan lenne Bázelben.

Amúgy hasonlóakat tudunk elmondani a videóművészetről is. Létezik, lélegzik, mutat életjeleket, de messze-messze lemaradva egyéb – sokkal klasszikusabb – technikák mögött. Miközben felnőtt már egy nemzedék, amelyik egész természetes módon épít be installációiba bármiféle kütyüt, ha úgy hozza kedve.
ARTBASEL2014_MEG_14_124.jpg
≡ Politika. Azok a dollár- és svájcifrank-milliárdosok, akik Bázelben költik a pénzüket műalkotásra, ide nem dolgozni jöttek. A politikát meghagyják az értelmiségi lázban égő kurátoroknak, ők most csak gyönyörködnek.
Basel watching.gif
A következő posztok – a leszálló trendek után – az új divattendenciákat mutatják majd be. Kövessék a kORTÁRS dELIKÁTot!

A fotók a 2014-es bázeli vásárokon, az Art Beselen és a Listén készültek
© MCH Messe Schweiz (Basel) AG
© LISTE 2014, Basel

Címkék:Ai Weiwei Andreas Gursky Art Basel LISTE Gutai Kauzo Shiraga Lee Ufan Zhan Wang Wolfgang Tillmans 2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kortarsdelikat.blog.hu/api/trackback/id/tr346406943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ERnő P. Szabó 2014.07.02. 12:00:16

Mindensetre az Unlimitedre visszamennék még néhányszor, ha lehetne, meg az Art Basel néhány földszinti standjára is. Egyébként újságiróként úgy éreztem, hogy egyre kevesebb pénzből dolgoznak a rendezők, amit az is mutat, hogy észveszejtő árakba kerülnek a különböző katalógusok, és egyre kevesebb reprezentációs anyag van, nincs ingyenes parkolóhely a szemközti garázsban. Persze a VIP-es nagy fekete autók még megvannak...Összességében, pláne a Beyeler Richter-kiállítását is ideszámítva Bázel nekem az idén sem okozott csalódást, nem is beszélve a Berni Bill Violáról és a Klee központ Tuniszi utazásáról.

Chief Editor 2014.07.02. 13:14:04

@ERnő P. Szabó: Talán csak azért csökken az sajtós keret, mert nő az újságírók száma; ahogy a vip vendégeké is folyton nő. Mintha ugyanaz történne, mint a velencei biennálén, ahol olyan nagy a hype, hogy ingyen katalógus már szinte senkinek se jut, csak félárú.